Dag 3: Overtocht naar Noorwegen

13 juli 2023 - Mandal, Noorwegen

Vanochtend vroeg op, want we hebben de ferry in Hirtshals te halen. Het is vanuit de camperplaats ongeveer 2 uur rijden nog en we moeten uiterlijk één uur van tevoren inchecken. De boot vertrekt om 12.15 uur, maar aangezien we de afgelopen 2 dagen elke dag een uur file hebben gehad houden we daar vandaag toch ook maar even rekening mee. Om 8.00 uur zijn we dus al op weg. De reis gaat voorspoedig en we zijn dus ruim op tijd voor de boot. Genoeg tijd om de haven even rond te kijken en de aankomst van de boot te zien.

IMG_7862

IMG_7865

Uitladen duurde best lang (wat kunnen er eigenlijk veel auto’s op zo’n boot), maar uiteindelijk mochten we erop. Opa vond het best een beetje spannend en vroeg om voorzichtig te zijn. Uiteraard doen we dat en hebben de camper met extra ruimte om ons heel op het dek gezet. Uiteraard ook goed gecontroleerd of de handrem ter goed op zat en daarna de camper verlaten om ons klaar te maken voor de lunch. Van tevoren hebben we het lopend buffet in het restaurant geboekt. En maar goed ook, want de boot was erg vol. En wat kregen we mooie plekken toegewezen. Helemaal vooraan het schip aan het raam! Dat belooft een mooie vaart.

IMG_7868 IMG_7869IMG_7870IMG_7878IMG_7879IMG_7885

Na aankomst in Kristiansand rijden we door naar onze eerste camping in Noorwegen: Camping Sandnes in Mandal. Geen paspoortcontrole na het uitrijden dit keer (anders dan bijvoorbeeld naar Schotland), dus we kunnen direct door. Hier zijn er nog snelwegen en zien direct dat Noorwegen echt heel anders is dan Denemarken. Direct bergen en veel tunnels! Het genieten is begonnen.

De camping zelf is mooi. Veel groen en goede plaatsen voor de camper. We krijgen de ook een mooie plek toegewezen, helemaal vooraan aan het water. Ook hier maar goed dat we gereserveerd hadden, want de camping was bij aankomst al helemaal vol. Waarschijnlijk omdat de camping zo dicht bij de haven van Kristiansand ligt en daardoor een goede stop vlak na of voor de boottocht. En ook veel faciliteiten, dus direct voor de eerste keer het chemisch toilet legen en schoonmaken. Dat gaat eigenlijk nog best makkelijk!

IMG_7888 IMG_7890