Dag 10: Van Geilo naar Runde

20 juli 2023 - Byrkjelo, Noorwegen

Na gisteren zo’n leuke klimdag te hebben gehad is het tijd om verder te gaan. We willen graag door richting Alesund en zien dat het daar toevallig nu erg mooi weer is! Vlakbij Alesund ligt een heel mooi natuureiland met veel vogels als bewoners. We besluiten om dus eerst daar een nachtje door te brengen. Op dat eiland is slechts 1 camping en die kun je niet reserveren. Belangrijk dus om vroeg te vertrekken en daar op tijd te zijn.

Al een tijdje willen we graag een typisch Noorse staafkerk bezichtigen. Onderweg naar Runde rijden we vlak langst de best waarde van Noorwegen. Daar moeten we dus even heen! Hij ligt in Borgund en is erg speciaal. Hoe ze toen al zoiets van alleen hout hebben kunnen maken en dat het er nog steeds zo staat. Heel mooi.

IMG_7968IMG_7973

IMG_7976
Richting Runde moeten we trouwens ook een paar keer met een veerpont. Die heb je hier best veel. De lengte is namelijk net te lang voor bruggen. Ook juist wel erg sfeervol.

IMG_7983IMG_7984

Aangekomen op Runde blijkt er gelukkig inderdaad nog net plek te zijn. We hebben 1 van de laatste plekken, terwijl we er al rond 14 uur zijn. Daardoor hebben we tijd om al mooie wandelingen te maken. Het eiland is echt heel mooi en we zien overdag al een paar zee-arenden. In de avond willen we terug, want dan schijnen er veel meer te zijn. En dat klopt! We zien dan heel veel (meer dan duizend) papegaaiduikers! Echt heel gaaf om die zo in het wild te zien. Op de telefoon lastig op de foto te krijgen, maar toch geprobeerd voor deze blog.

IMG_8013IMG_8016IMG_8021IMG_8023IMG_8024

IMG_8006IMG_8008